Nuda w pracy? 3 błędy, które prawdopodobnie popełniasz

przez Joanna Leńczuk

UMIEJĘTNOŚCI

Doskwiera Ci nuda w pracy? Znam to uczucie. Czy wyrobiłeś w sobie już umiejętność pracy podczas snu? Jeśli tak, równie łatwo przyjdzie Ci utrata motywacji do wykonywania jej porządnie.

Ale przejdźmy do sedna – nawet, jeśli wpatrywanie się w polana płonące w kominku wydaje Ci się ciekawsze niż to, co robisz między 09:00 a 17:00, pewne błędy wynikające z nudy wciąż są niewybaczalne. Możliwe, że zrzucasz je na karb „braku motywacji”, jednak to Ty jesteś ostatecznie odpowiedzialny za ich zajście.

1. Nie reagujesz, gdy współpracownicy Cię potrzebują

Za każdym razem, gdy praca przyprawia Cię o senność, może Cię korcić, by pomyśleć: „Czy to nie jest ten film z kotami bawiącymi się butelkami po wodzie, który miałem kiedyś obejrzeć? Lepiej wykorzystam resztę popołudnia, żeby to nadrobić!” Może się też zdarzyć, że po okresie ciężkiej pracy zwyczajne powinieneś poświęcić parę chwil, żeby nadążyć za napływem najnowszych wirusowych treści, które wszyscy Twoi znajomi już znają.

Właściwym problemem bycia znudzonym jest to, jak łatwo jest wpaść w pułapkę nadawania najwyższego priorytetu wszystkim „naprawdę szybkim projektom pobocznym”. Prawda jest jednak taka, że – nawet, jeśli nie kochasz tego, co robisz – ludzie, z którymi pracujesz, w dalszym ciągu muszą wykonać swoje zadania. Kiedy więc potrzebują Twojej pomocy w realizacji własnych projektów, powinieneś im jej udzielić – zwłaszcza, jeśli doskonale wiesz, że bez Ciebie nie będą w stanie ruszyć niczego do przodu.

Spójrzmy prawdzie w oczy: to, że czujesz się nieszczęśliwy, nie jest winą Twoich współpracowników. Nie odbijaj sobie niczego na nich, zaniedbując terminy, które ich dotyczą.

2. Biadolisz za biurkiem

No dobra: w telewizji pełno jest programów, które zdają się uzasadniać narzekanie na Twoją pracę lub firmę, gdy wciąż siedzisz za biurkiem – i to niemal jako oczywistą praktykę. Nawet, jeśli wydaje Ci się to świetnym sposobem na odreagowanie przed powrotem do mniej ekscytujących obowiązków, przynosi Ci ono więcej szkody niż pożytku.

Zacznijmy od tego, że ryzykujesz: istnieją szanse na to, że osoba, z którą niezbyt blisko współpracujesz, usłyszy co masz do powiedzenia. Może to być szczególnie niebezpieczne, jeśli ta sama osoba jest jednocześnie Twoim przełożonym (lub skarżypytą). Co ważniejsze – zapominasz w ten sposób o tym, że w Twoim otoczeniu jest też paru ludzi, którzy są zadowoleni ze swojej pracy.

Jesteś dla nich nie tylko irytujący, ale też nie stawiasz się w dobrym położeniu, by nawiązać z nimi dobre relacje w przyszłości – choćby wówczas, gdyby któryś nich mógł potencjalnie pomóc Ci w podjęciu ciekawszych zadań (nie tylko na gruncie Twojej obecnej firmy, ale też w związku z przejściem do innej). Ostatecznie – któż chciałby polecić innym współpracę z człowiekiem, który nie tylko narzekał kiedyś na wszystko, ale też robił to codziennie?

3. Nie szukasz nowego

Gdy jesteś znudzony tym, co robisz, to właśnie od Ciebie zależy zmiana stanu rzeczy. Nieważne, czy oznacza to przyjęcie na siebie nowych obowiązków, które mogłyby być dla Ciebie ciekawsze, czy może rozpoczęcie poszukiwań czegoś nowego – nikt nie zrobi tego za Ciebie!

Jeśli problem leży w obowiązkach samych w sobie, odbieranych przez Ciebie jako nużące, a wciąż jesteś zadowolony z pracy w swojej firmie – spróbuj zmienić stanowisko wewnątrz jej struktury.

Jeśli natomiast nie jesteś zadowolony ani z charakteru swoich obowiązków, ani z firmy, w której pracujesz, nie skreślaj rozpoczęcia poszukiwań nowej pracy „z automatu”. Pewnie, że może to czasem oznaczać stres i niepewność. O ile jednak nie znajdujesz w sobie chęci do kontynuowania czegoś, co Cię nudzi – i to przez najbliższych kilka lat – jest to jeden z najlepszych sposobów, dzięki którym zmienisz samopoczucie związane z wyruszaniem do pracy każdego dnia.

Zmuszasz się do pójścia do pracy codziennie, od poniedziałku do piątku, by robić rzeczy, które przyprawiają Cię o ziewanie? Nie martw się – nie jesteś w tym sam. Nie zwalnia Cię to jednak od winy dopuszczania się tych podstawowych pomyłek, do których masz skłonność, gdy uznajesz swoje obowiązki za niespecjalnie pasjonujące.

Nawet, jeśli łatwo jest wytykać błędy innym, sam musisz zrozumieć, że zainteresowanie poprawą swojej sytuacji wymaga krytycznego spojrzenia na swoje odbicie w lustrze. Zrób to i zastanów się poważnie nad tym, co możesz zrobić, aby doprowadzić do zmian – ponieważ z pewnością możesz!

Chciałbyś być bardziej efektywny w pracy? Poznaj 7 nawyków skutecznego działania!

Przetłumaczono z języka angielskiego; Oryginalny tytuł:”3 Inexcusable Mistakes You’re Probably Making if You’re Bored at Workthemuse.com

Joanna Leńczuk

Joanna jako edytor Stapler.pl pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy dla Ciebie była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od content marketing przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Czytając nasze teksty masz pewność, że wkładamy w to całe swoje serce, abyś mógł dzięki naszej wiedzy rozwijać swoje kompetencje i osiągnąć sukces zawodowy.