Work Life Balance – złap oddech na 4 różne sposoby

przez Joanna Leńczuk

UMIEJĘTNOŚCI

Być może ostatnio masz trudny czas w pracy – kończysz ważny projekt, nie możesz odgrzebać się z zaległych spraw lub do segregatora z podpisem „rzeczy do zrobienia” spływa coraz więcej próśb. Jeśli przyjaciele przestają dzwonić, bo od tygodni z biura wychodzisz po zmroku i nie masz ochoty na spotkania, to znak, że być może równowaga pomiędzy życiem osobistym a pracą została zachwiana. Głowa do góry, trudno odgrzebać się z natłoku obowiązków, ale istnieją sposoby na to, aby szybko wrócić do formy i odzyskać, dawno utracone, dobre samopoczucie. Przypomnij sobie czym jest work-life-balance dzięki tym 4 krótkim poradom.

1. Priorytetyzuj rzeczy i planuj je w czasie

Co to oznacza w praktyce? Doba ma tylko 24 godziny, jeśli nie chcesz wpaść w pracoholizm, nie powinieneś poświęcać jej całej na pracę. Przede wszystkim przejrzyj wszystkie rzeczy do zrobienia i ułóż je w kolejności – od tych najbardziej pilnych, które musisz zrobić w najbliższym czasie do tych najmniej palących. W ten sposób uporządkujesz sobie wszystko i zyskasz trochę spokoju. Zaplanuj te wszystkie obowiązki w czasie i unikaj rzeczy, które mogą wybić Cię ze stanu skupienia. Jeśli skończysz jedno z zadań, zrób sobie 5 – 10 minut przerwy. To jest czas dla Ciebie – możesz sprawdzić prywatnego maila lub powspominać wakacje. Przerwa pomoże Ci bardziej efektywnie wypełnić kolejne zadanie. Idź przez zaplanowany dzień, jak po łańcuszku, aż do końca tygodnia. Pamiętaj, że weekend to czas tylko dla Ciebie. Unikaj zaległych spraw i służbowych telefonów, których wcale nie musisz wykonywać. Masz przecież wszystko zaplanowane więc nie martw się o nic!

2. Sport

Jeśli dobrze określisz swoje cele i priorytety, to wyrobisz się z obowiązkami w godzinach pracy, a to oznacza, że nareszcie popołudnia będziesz miał do własnej dyspozycji. Ten czas również warto zagospodarować. Nie chcesz przecież przeleżeć bezcelowo całej reszty dnia? Jeśli ostatnio czujesz się zmęczony lub osowiały, zacznij uprawiać sport, który bardzo dobrze wpływa na work-life-balance. To nie tylko zredukuje poziom stresu , ale również uwolni endorfiny – hormon szczęścia. Trzy popołudnia w tygodniu – tyle wystarczy, aby odzyskać dawną formę. Pomyśl o rzeczach, które dają Ci radość, uwalniają od stresu i potraktuj je tak, jak priorytety w pracy. Jeśli podejdziesz do tego poważnie i w końcu przestaniesz bagatelizować swoje potrzeby, na Twojej twarzy bardzo szybko zagości uśmiech.

3. Rodzina i przyjaciele

Już Arystoteles mówił, że człowiek to istota społeczna, a to znaczy, że nie jesteśmy z góry zaprogramowani do samotności. Jeśli całe dnie spędzasz w biurze, patrząc wyłącznie w monitor, prędzej czy później zatęsknisz za kimś bliskim. Pamiętaj o swoich przyjaciołach i rodzinie. Nawet jeśli przez ostatnie tygodnie nie miałeś dla nich czasu, staraj się podtrzymać relacje z tymi, na których Ci zależy. U nich znajdziesz wyrozumiałość, a w trudnych chwilach zawsze możesz liczyć na otuchę.

4. Samotność i cisza

Kluczem do sukcesu jest samoświadomość. Nie poznasz swoich pragnień lub emocji, jeśli wciąż będziesz otaczał się szumem, obowiązkami lub gwarem. Czas dla siebie, to taki czas, w którym siadasz sam ze sobą i odpowiadasz na pytania: czego oczekuję? Oczywiście, nie zawsze musisz bombardować się pytaniami natury egzystencjalnej, czasami cisza jest potrzebna tylko po to, aby się odprężyć. Szum wiatru i szmer liści latem, śpiew ptaków, ciepłe promienie słońca na twarzy – mi tyle wystarczy, aby przestać myśleć o problemach, o pracy i złapać równowagę w życiu.

Joanna Leńczuk

Joanna jako edytor Stapler.pl pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy dla Ciebie była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od content marketing przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Czytając nasze teksty masz pewność, że wkładamy w to całe swoje serce, abyś mógł dzięki naszej wiedzy rozwijać swoje kompetencje i osiągnąć sukces zawodowy.