To-do list – Top 8 narzędzi dla Ciebie

przez Przemek Orlikowski

UMIEJĘTNOŚCI

Łany

Prosto i konkretnie przedstawię, moim zdaniem, najlepsze 8 to-do list. Niestety, żadne narzędzie nie jest idealne, ale może być wystarczające.  Zaprezentowane aplikacje służą do indywidualnego zarządzania. Jeśli poszukujesz narzędzia dla zespołu lub organizacji, już wkrótce napiszę o takich systemach jak Asana, Jira, Podio.

TRELLO - Widok na wszystko

Web/iOS/Android - FREE

Moim zdaniem to najlepsze narzędzie z tzw. boardów. Proste, dostarczające najbardziej potrzebnych funkcji, działa bardzo sprawnie. Możesz pracować na nim indywidualnie oraz w zespole. Daje możliwość tworzenia osobnych tablic, na których umieszczamy listy oraz karty. Listy mogą służyć jako zwyczajne spisy zadań z danej kategorii lub statusy aktywności,  np. next, todo, in progress, done.

Trello Task Manager

Plusy:

  • Wystarczające funkcje w bezpłatnej wersji
  • Łatwość w obsłudze
  • Możliwość integracji z innymi narzędziami tj. slack
  • Udostępnianie tablic oraz praca zespołowa
  • Etykiety, terminy, pod-zadania, komentarze, załączniki, filtry, adnotacje osób
  • Obrazowy pogląd na zadania oraz postęp (wszystko w jednym miejscu)

Minusy:

  • Potrafi być uciążliwe przy bardzo dużej ilości zadań
  • Brak opcji odpowiedzialności za pod-zadania
  • Nie posiada opcji zobaczenia wszystkich Twoich pod-zadań w jednym widoku
  • Nie ma wersji desktopowej (w Mac opcja fluid)

THINGS - Getting Things Done model

Mac/iOS/WatchOS - 49,99€

Things to przepiękne i proste narzędzie, które zaprojektowane jest w modelu GTD. Znaczy to tyle, że nasze narzędzie podzielone jest na inbox, dziś, kolejne zadania, kiedyś, projekty, obszary odpowiedzialności. Kocham je przede wszystkim za prosty design i funkcjonalność. Jego dużą wadą jest to, że nie posiada opcji udostępniania i współdzielenia zadań. To typowe narzędzie do zarządzania tylko i wyłącznie dla 1 osoby.

Things Task Manager

Plusy:

  • Świetny design
  • Inteligentny model GTD w folderach
  • Tagi, terminy, gotowe listy, pod-zadania, widok terminami
  • Integracja z telefonem

Minusy

  • Płatne
  • Brak możliwości pracy zespołowej
  • Brak załączników w zadaniach
  • Dostępne tylko dla Mac’owców

WUNDERLIST - Proste i skuteczne listy

Mac/iOS/Windows/Android/WatchOS - FREE

Wunderlist ma już sporo lat za sobą. Oferuje dużo funkcjonalności w podstawowej wersji i jest proste w użytku. Dla mnie jest jak Volkswagen - brzydki nie jest, ale piękny też nie. Działa jak należy, choć trudno się w nim zakochać. Niemniej spełnia wszystkie funkcje, jakie powinien spełniać. Korzysta z niego masa osób.

Wunderlist Task Manager

Plusy:

  • Listy inteligentne: dzisiaj, tydzień, gwiazdki, przydzielone
  • Możliwość udostępniania zadań i pracy w zespole
  • Terminy, notatki, komentarze, pod-zadania, załączniki, filtry, inbox
  • Łatwość w obsłudze
  • Duża dostępność

Minusy:

  • Nudne narzędzie
  • Brak tagów/etykiet

TODOIST - Nowoczesny styl

Mac/iOS/Windows/Android - FREE

To przyjemniejsza wersja Wunderlista. Ma bardzo podobne funkcje, skutecznie rozwiązane zostały projekty i podlisty, które można tworzyć w nieskończoność. Są etykiety (choć w wersji premium), czyli coś czego brakowało w Wunderliście i znacznie przyjemniejszy nowoczesny design.

Todoist Task Manager

Plusy:

  • Nowoczesny design
  • Inteligentne listy
  • Terminy, notatki, komentarze, pod-zadania, załączniki, filtry, inbox
  • Dostępne na większość systemów

Minusy:

  • Etykiety w wersji premium
  • Średnia przejrzystość

ANY.DO - Wątpliwa przyjemność

Mac/iOS/Windows/Android/WEB - FREE

Będąc zupełnie szczerym, nie rozumiem popularności tej aplikacji. Podstawowe funkcjonalności są, ale usability pozostawia wiele do życzenia dla wersji desktopowych. Jestem zwolennikiem skondensowanych rozwiązań, a ta aplikacja założyła sobie za priorytet rozrzucenie zadań tak, aby zajmowały możliwie największą przestrzeń w oknie...  Jednak tak jak pisałem na początku, każdemu według potrzeb.Any.do Task managerPlusy:

  • Widok paru list równolegle  (zamiast today, tomorrow, mamy listy)
  • Posiada podstawowe funkcje tj, termin, gwiazdka, pod-zadania
  • Dostępne na wszystkie urządzenia
Minusy:
  • Nieefektywnie wykorzystana przestrzeń
  • Opcje zmiany kolorów/komentowanie wymaga wersji premium
  • Brak polskich znaków na Mac'u

GOOGLE KEEP - Wszystko zostaje w rodzinie

WEB/Android/iOS - FREE (tylko web)

Używasz wiele narzędzi z tej rodziny i chciałbyś mieć wszystko w jednym miejscu? Nie potrzebujesz skomplikowanych zadań, a tylko listy i przylepki, które będą Ci przypominały o najważniejszych rzeczach? Myślę, że Google Keep to dobre rozwiązanie raczej w prywatnym niż biznesowym obszarze. Bardzo dobrze może sprawdzić się dla studentów. Google Keep Todo lista Plusy:
  • Ładna prezentacja na tablicy
  • Możliwość zmiany wyglądu, kolorów, zdjęć oraz kolejności
  • Prosty w obsłudze
Minusy:
  • Brak pod-zadań
  • Brak terminów, tylko przypomnienia dla całej listy

PRZYPOMNIENIA - Narzędzie od apple

Mac/iOS/WatchOS - FREE

Jeśli ktoś szuka podstawowego narzędzia, nieskomplikowanego i jest posiadaczem produktu Apple - zachęcam do skorzystania z tego narzędzia. Daje wszystkie potrzebne funkcje, jest niewiarygodnie proste i przyjemne w użytkowaniu. Świetną opcją są przypomnienia dla lokalizacji. Przypomnienia todo lista

Plusy:

  • Prostota i minimalizm
  • Terminy, notatki, priorytet, lokalizacja, sortowanie, widok terminów, osobne listy
  • Możliwość dzielenia i udostępniania list

Minusy:

  • Brak pod-zadań
  • Tylko na Mac’a
  • Ograniczone funkcje

ALLTHINGS - Kolos dla wytrawnych

WEB  | FREE / 3,99$ / 9,95$ pp/msc

Dopiero niedawno odkryłem tę popularną aplikację i otworzyłem gębę. Łączy metodologie GTD, KANBAN oraz SCRUM - wszystko w jednym miejscu (niestety w wersji płatnej). Dla wersji podstawowej dostępne są tylko listy. Polecam tę aplikację osobom, które pracują na różnych metodologiach, ale co to znaczy? Zarządzasz swoimi zadaniami na listach, pracujesz z zespołem developerów w metodologii SCRUM, odpowiadasz za procesy rozwoju używając do tego KANBAN'owych kart. Pytanie brzmi, czy inni się z Tobą zintegrują. Ja osobiście pracuję na paru narzędziach z uwagi na to, że muszę dostosować się do partnerów.

ALLTHINGS task manager

Plusy:

  • Niebywale rozbudowane funkcjonalności (GTD, SCRUM, KANBAN)
  • Łatwa edycja szczegółów zadania
  • Integracja w bardzo wieloma narzędziami
  • Możliwość mierzenia czasu pracy
Minusy:
  • Płatne wersje z rozszerzonymi funkcjami, a dopiero wówczas narzędzie ma sens
  • Dostępna tylko wersja webowa
  • Brak możliwości przypisania pod-zadania do osoby
 

Narzędzie ma przede wszystkim odpowiadać Twoim potrzebom. Zdecyduj, jakich funkcji potrzebujesz i wybierz to, które najbardziej spełni Twoje oczekiwania. Daj sobie czas na to, aby nabrać nawyku zapisywania wszystkiego na odpowiednich listach, dodawania terminów itd. Nie jest to wcale takie proste, aby systematycznie i skutecznie działać nawet na prostych narzędziach. Zainstaluj, konsekwentnie działaj przez co najmniej miesiąc, dopiero wówczas zdecyduj czy to działa. Jeśli masz trudności w zorganizowaniu swojej przestrzeni -> pisz śmiało na przemek@stapler.pl.

A Ty jakiej to-do listy używasz?

Przemek Orlikowski

Jestem marzycielem i pasjonatem życia. Pracuję dla City Tour Polska jako manager ds. e-commerce. Dodatkowo rozwijam swój startup – stapler.pl. Fascynuje mnie fizyka kwantowa i psychologia sukcesu. Mam 24 lata i zdążyłem zrozumieć życie na tyle, by każdy dzień sprawiał mi ogromną radość. Doceniam też krytykę. Uważam, że pokora to jedna z najpiękniejszych cnót.