Marka personalna – nowy twór czy odwieczny sposób na sukces?

przez Ewa Wilmanowicz

UMIEJĘTNOŚCI

Temat marki personalnej zyskał mocno na popularności w ostatnich miesiącach na polskim rynku rozwoju osobistego. W gazetach, interenecie, telewizji znajdziemy tysiące porad w jaki sposób zbudować swoją markę, komu jest potrzebna i jakie daje korzyści. Na półkach sklepowych pojawiają się całe podręczniki i poradniki, a jak grzyby po deszczu wyrastają specjaliści od marki personalnej. Wielu może zadawać sobie pytanie czy jest to chwilowa moda czy może konieczność naszych czasów?

Czym jest marka?

W rzeczywistości pojęcie marki rozwinęło się już w średniowieczu, kiedy to pod wpływem rozwoju handlu zaczął zacierać się bezpośredni kontakt między producentem a klientem. Marka jako nazwa, znak służyła odróżnieniu od siebie produktów konkurentów, a z czasem zaczęła spełniać także funkcję gwarancyjną, stanowiąc obietnicę, że kiedy kupimy kolejny produkt od tego samego producenta, jakość będzie ta sama lub zbliżona. Dziś marka odgrywa też ważną rolę nie tylko w marketingu, pozwalając na budowanie trwałego przywiązania klienta do danego producenta, ale staje się też istotnym elementem kultury. To swego rodzaju stereotyp, nazwa lub znak, wokół którego gromadzimy wszystkie doświadczenia z daną marką, opinie, korzyści wynikające z jej używania i skojarzenia. W czasach, gdy każdego dnia docierają do nas tysiące przekazów reklamowych i sprzedażowych, zamiast porównywać ze sobą wszystkie produkty pod względem funkcjonalnym, łatwiej kierować się marką produktu i na tym oprzeć decyzje zakupowe.

Czym jest marka personalna?

To samo dotyczy osób. Nie zawsze odbiorcami marki personalnej są bezpośredni klienci, ale szef, współpracownicy, rodzina i przyjaciele. Waluta, w której wyrażona jest wartość marki to nie tylko pieniądze lecz również czas, zaangażowanie i lojalność. Czy samo odniesienie pojęcia marki do człowieka jest innowacją? Rzeczywiście określenie to funkcjonuje w języku od niedawna i pochodzi od angielskiego „personal branding”, jednak samo znaczenie nie jest niczym nowym. Przed laty mówiło się o dobrej reputacji danej osoby lub dobrej opinii. Ceniony w środowisku piekarz, polityk czy przedsiębiorca mógł liczyć na większe uznanie i czerpać większe korzyści wynikające z pozytywnego wizerunku. Od wyższych cen produktów, przez poparcie po większe zaangażowanie i poświęcony czas innych osób. Świat pędzi do przodu i dobra reputacja nie wystarczy dziś do odniesienia sukcesu, tak samo jak nie wystarczy mieć dobrych produktów, by je dobrze sprzedać. Na Twoją markę składa się bardzo wiele czynników m.in. wygląd Twojego CV, Twój sposób mówienia, informacje, które można znaleźć o Tobie w internecie.

Jaką rolę odgrywa personal branding?

Popularyzacja mediów społecznościowych, procesy globalizacyjne i rosnąca konkurencja sprawiają, że marka, także personalna, staje się narzędziem osiągania sukcesu i budowania lojalnej grupy odbiorców. Przekaz informacji w dzisiejszym świecie jest tak duży, że jeden niefortunny post, zdjęcie w internecie, albo źle zakończona współpraca zawodowa mogą mieć bardzo poważne skutki. Niepochlebna opinia, zdjęcie z imprezy czy komentarze na tle religijnym lub rasowym mogą przesądzić o usunięciu ze studiów, utracie pracy czy rzutować na wizerunek firmy. Właśnie dlatego marka personalna staje się tak ważna, ponieważ dzięki wartościowej marce można osiągać wiele korzyści zawodowych i prywatnych, zbudować grupę lojalnych odbiorców i zmniejszyć ryzyko utraty dobrego wizerunku. Samo budowanie i rozwój marki personalnej wymaga jednak wysokich kompetencji od specjalisty, któremu powierzamy wizerunek. Marka personalna nie może być bowiem wystandaryzowaną strategią sprzedawaną każdemu, ale połączeniem  głównych walorów osobowości, talentów, umiejętności i opinii z potrzebami potencjalnych użytkowników marki. Im więcej osób dostrzeże w Twojej marce personalnej realne korzyści, tym bardziej jej wartość wzrośnie.

Ewa Wilmanowicz

Trener efektywności osobistej, mówca, konsultant marki personalnej i korporacyjnej. Absolwentka Finansów i Controllingu Międzynarodowego na Universite d’Angers oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Członek Klubu France Pologne, Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego i Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców.

Laureatka III miejsca w konkursie na Najlepszą Mowę Biznesową 2015. Coach certyfikowany przez Noble Manhattan Coaching i International Institute of Coaching & Mentoring. Mistrz praktyk NLP i ekspert Instytutu Badań Gospodarczych w obszarze analiz wartości marki. Pracę nad analizą i strategiami komunikacji luksusowych marek Ewa rozpoczęła podczas Stypendium Rządu Francuskiego, a obecnie konsultuje i buduje wartościowy wizerunek firm, przedsiębiorców, artystów i wysokiej klasy specjalistów. Miłośniczka teatru, muzyki klasycznej, koneserka codzienności.