Prokrastynacja (TEST) – Sprawdź swoją produktywność?

przez Edyta Duda

UMIEJĘTNOŚCI

Temat prokrastynacji i odkładania rzeczy na później nie jest Ci obcy? Poniżej przedstawiam quiz, który pomoże Ci określić aktualny stan i charakter prokrastynacji. Zrób test na prokrastynację i dowiedz się więcej o swojej produktywności w mniej niż 10 minut.

Poniżej znajdziesz listę 39 pytań typu prawda-fałsz. Udziel na nie szczerej odpowiedzi i podlicz swoją punktację. Gotowy? To zaczynamy!

Pytania

1) Od razu oddzwaniam do kogoś, kto zostawił mi wiadomość. P/F

2) Każdą decyzję podejmuję błyskawicznie. P/F

3) Nigdy nie muszę płacić karnych odsetek z powodu opóźnień w zapłacie rachunków lub spłacie długu na karcie kredytowej. P/F

4) Kupuję prezenty urodzinowe i świąteczne z wyprzedzeniem i na spokojnie. P/F

5) Gdy gotuję, od razu zmywam naczynia, nie pozwalając, by zalegały w zlewie. P/F

6) Nie opóźniam rozpoczęcia projektów, które muszę zrealizować. P/F

7) Płacę rachunki od razu, jak tylko je dostanę. P/F

8) Nie przegapiam koncertów lub wydarzeń sportowych, ponieważ pamiętam, by kupić bilety na czas. P/F

9) Mając do czynienia z powtarzającymi się zadaniami, które muszę wykonywać (na przykład takimi jak zajmowanie się marketingiem, czynności związane z prowadzeniem firmy, szukanie potencjalnych klientów), nie unikam ich mimo lęku przed spodziewanym dyskomfortem. P/F

10) Regularnie umawiam się na wizyty kontrolne do dentysty i lekarza i dotrzymuję terminów tych wizyt. P/F

11) Gdy podróżuję samolotem, przyjeżdżam na lotnisko na długo przed planowanym odlotem. Nigdy się nie spóźniam i nigdy nie zdarzyło mi się nie zdążyć na samolot. P/F

12) Jestem w stanie wygodnie zaparkować auto w swoim garażu, ponieważ nie przeszkadzają mi w tym żadne zalegające w nim rupiecie. P/F

13) Moja przestrzeń do pracy jest schludna i uporządkowana, jest mi w niej bardzo wygodnie i dzięki temu łatwo mi być produktywnym. P/F

14) Tworzę listy zadań do zrobienia i ze spokojem wykreślam z nich rzeczy, które już zrobiłem. P/F

15) Świetnie sobie radzę z takim zaplanowaniem moich działań, by jak najwięcej spraw załatwić za jednym zamachem. P/F

16) Odpowiadam na pytania szybko i nie zastanawiam się zbyt długo. P/F

17) Rzadko powtarzam pytanie, które ktoś mi zadał. P/F

18) Rzadko mówię „hm”, gdy odpowiadam na pytanie lub zaczynam wypowiedź. P/F

19) Gdy robię zakupy, jestem do nich dobrze przygotowany i rzadko zapominam czegoś kupić. P/F

20) Potrafię bardzo dobrze się spakować, gdy wyjeżdżam w delegację lub na wakacje. P/F

21) Regularnie robię pranie: nigdy nie gromadzi mi się zbyt wiele brudnych rzeczy i nigdy nie mam w tym zakresie zaległości. P/F

22) Świetnie sobie radzę z realizacją zadań w terminie, często nawet udaje mi się wykonać je na długo przed terminem. P/F

23) Mój dom jest bardzo dobrze wysprzątany, czysty i dobrze zorganizowany. P/F

24) Nie zapycham szaf do granic możliwości. P/F

25) Gdy wychodzę wieczorem, rzadko muszę zrobić coś na ostatnią chwilę. P/F

26) Rzadko mam zaległości w swoich codziennych obowiązkach. P/F

27) Rzadko odczuwam emocjonalne przytłoczenie. P/F

28) Zwykle mam pełny bak paliwa, rzadko tankuję dopiero wtedy, gdy w samochodzie zapala się rezerwa. P/F

29) Regularnie wynoszę śmieci, tak że nie gromadzi się ich zbyt wiele. P/F

30) Ćwiczę regularnie co najmniej trzy lub cztery razy w tygodniu. P/F

31) Nie pozwalam, żeby nagromadziło mi się zbyt wiele e-maili, na które trzeba odpowiedzieć. P/F

32) Jestem dobry w szybkim odpowiadaniu na e-maile i wiadomości na Facebooku. P/F

33) Gdy dzwoni budzik, od razu wstaję i zaczynam swój dzień wypoczęty, rześki i gotowy do pracy. P/F

34) Planując przyjęcia, seminaria i inne wydarzenia, robię to z dużym wyprzedzeniem. P/F

35) Rzadko pozwalam, by w mojej lodówce psuło się jedzenie. Panuje w niej porządek i nieskazitelna czystość. P/F

36) Stawiam sobie cele, które są realistyczne i osiągalne, i często udaje mi się je zrealizować. P/F

37) Wykonuję wszystkie ważne obowiązki, zanim mogę się odprężyć i położyć do łóżka. P/F

38) Kontroluję swoje finanse i spłacam długi. P/F

39) Zawsze wiem, jakie będą moje przewidywane miesięczne koszty, zarówno jeśli chodzi o firmę, jak i o prywatne wydatki. P/F

PUNKTACJA – skala Twojej prakrastynacji

Teraz, gdy wypełniłeś test, możesz sprawdzić skalę swojej prokrastynacji. Pamiętaj, że zwlekasz tylko w tych obszarach, w których odczuwasz dyskomfort lub przeciwko którym się buntujesz, tak więc nawet jeśli wynik będzie dla Ciebie niekorzystny, musisz wiedzieć, że możesz się uwolnić od tego nawyku, pracując nad tym dzień za dniem. Pokonanie jakiegoś nawyku wymaga, by najpierw zająć się przyczynami, które go wywołują. Aby obliczyć punktację, przyznaj sobie jeden punkt za każde pytanie, w którym wybrałeś odpowiedź „fałsz”, a następnie zsumuj punkty:

* 24 punkty lub więcej: Jesteś chronicznym prokrastynatorem i ten nawyk blokuje Cię w wielu obszarach Twojego życia.

* 14 – 23 punkty: Twoja prokrastynacja już prawie osiąga postać przewlekłą. Musisz dobrze się nad sobą zastanowić i popracować nad tym, by uwolnić się od zaległości, niepotrzebnych rupieci i prokrastynacji w tak dużym zakresie, jak to tylko możliwe.

* 6-13 punktów: Jesteś umiarkowanym, przeciętnym prokrastynatorem. Musisz co prawda odrobinę nad sobą popracować, jednak jesteś na dobrej drodze, by stać się zdrowiejącym prokrastynatorem.

* 5 punktów lub mniej: Jesteś bardzo produktywny, a prokrastynacja jest niemal nieobecna w Twoim życiu, niemniej jednak zawsze może być jeszcze lepiej.

Warto przeczytać: Combs, J. (2013). Zrób to teraz. Stop odkładaniu spraw na jutro. Gliwice: Wydawnictwo Helion

Edyta Duda

Jestem psychologiem, specjalistą w zakresie kontroli nawyku odkładania działań na potem. Interesuje mnie to jak realizować swoje potencjały i skutecznie wydobywać z człowieka przeróżne możliwości i pokazać mu, jak można przełamywać bariery stojące na drodze do spełnienia pragnień. Zapraszam do odwiedzania mojej strony www.efektokp.pl