Networking, czyli słuchaj uważnie

przez Joanna Leńczuk

UMIEJĘTNOŚCI

Wieki temu, kiedy razem z moim kolegą rozprawialiśmy o zależnościach panujących w świecie, z jego ust padło stwierdzenie: „ Wiesz jaka jest różnica między kobietą a mężczyzną? Kiedy facet ma problem, to szuka rozwiązania. Kiedy problem dotyczy dziewczyny, to ona w kółko o nim gada. Interesuje ją tylko to zagadnienie i wcale przy tym nie dba o rozwiązanie”.

 

W sumie jest w tym trochę prawdy. Wielu ludzi chce słuchać jedynie siebie samych.

 

Lata mijały, a ja nauczyłam się jak przydatna w życiu jest – ta wspomniana wcześniej – umiejętność słuchania. Jest to ważne szczególnie w mojej pracy – jesteme prezenterką telewizyjną. Wbrew pozorom, bycie świetną dziennikarką wcale nie polega na zadawaniu genialnych i błyskotliwych pytań. Tu w cenie jest umiejętność milczenia i słuchanie z uwagą tego, co ktoś ma tobie do powiedzenia.

 

Piszę te słowa, abyś uświadomił sobie jedną prostą, ale bardzo ważną rzecz: umiejętność słuchania jest pomocna właściwie w każdym aspekcie życia. Uczyni Cię lepszym liderem, rozmówcą, partnerem, skuteczniejszym sprzedawcą, a także najbardziej popularną osobą na każdym spotkaniu.

 

Co w praktyce oznacza bycie dobrym słuchaczem i jak tę umiejętność kształcić? Te 3 rzeczy pomogą Ci się wprawić i rozwinąć w sobie tę zdolność.

Powtarzaj

Być może wyda Ci się to nielogiczne, przecież powtarzanie tego, co ktoś przed chwilą powiedział brzmi dokładnie tak, jak byś nie przykuwał uwagi do jego słów. Zaufaj mi, wiele razy widziałam iskry w czyichś oczach, tylko dlatego, że parafrazowałam jego słowa np. tak: „Ta aplikacja pomoże zrewolucjonizować rynek!”, na co ja odpowiadałam: „To naprawdę pomoże zrewolucjonizować rynek? W jaki sposób?”, zwykle dostawałam odpowiedź: „Tak! Cieszę się, że spytałaś…”. Widzisz jakie to proste? Właśnie w ten sposób szybko i skutecznie nawiązałeś znajomość.

Zadawaj pytania

Ile razy znalazłeś się w środku rozmowy, w której ktoś poruszał jakiś zupełnie niedorzeczny temat lub wygłaszał pewne dziwaczne opinie? Jak wtedy reagujesz? Prawdopodobnie zachowujesz się podobnie do mnie i pozwalasz temu komuś kontynuować, tylko dlatego, że więcej pracy zajęłoby Ci tłumaczenie, niż słuchanie. Następnym razem, zamiast odpuszczać temat, po prostu zatrzymaj rozmowę i spytaj o przyczynę tego całego zamieszania. To nada rozmowie trochę dynamiki i będzie sygnałem dla rozmówcy, że nie pozostajesz obojętny. Poza tym, istnieje prawdopodobieństwo, że osoba, która zdaje się snuć swoje wywody w nieskończoność, zauważy, że nie do końca pociąga Cię ta dyskusja.

Przestań rozglądać się po pomieszczeniu

Co lubię w pracy w telewizji? Intensywność rozmowy i to uczucie, gdy dwoje ludzi dosłownie gapi się na siebie przez 5 minut. Tak jest w telewizji, natomiast życie wygląda inaczej. Większość z nas tylko w połowie angażuje się w rozmowę, rozmyślając sobie w międzyczasie o jedzeniu, planach na kolację lub o pracy. Jeszcze gorzej jest na bankietach, kiedy mowa ciała de facto mówi więcej. Mamy w sobie pewien „odruch bezwarunkowy” – ile razy zdarzyło Ci się, że Twój rozmówca zaglądał Ci przez ramię ukradkiem obserwując, kto wchodzi, a kto opuszcza pomieszczenie? Wykazywał zainteresowanie wszystkimi innymi, tylko nie Tobą. Dla takich osób mam jedną radę – przestańcie się tak zachowywać! Przestań rozglądać się dookoła, nieważne czy robisz to w myślach, czy faktycznie. 5 minut rozmowy, w którą się szczerze angażujesz ma większą wartość niż 15 minut rozmowy, która jest jedynie przez Ciebie "odbębniona".

 

Przetłumaczono z języka angielskiego; Oryginalny tytuł: "3 ways to instantly be more likable wheen you're networking"forbes.com

Joanna Leńczuk

Joanna jako edytor Stapler.pl pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy dla Ciebie była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od content marketing przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Czytając nasze teksty masz pewność, że wkładamy w to całe swoje serce, abyś mógł dzięki naszej wiedzy rozwijać swoje kompetencje i osiągnąć sukces zawodowy.