Chcesz być lubianym? Poznaj krótkie sekrety komunikacji

przez Joanna Leńczuk

UMIEJĘTNOŚCI

Jeśli wspomnimy o komunikacji, to pewnie większość z nas pomyśl sobie: „akurat w tej dziedzinie idzie mi całkiem nieźle”. Prawda jest taka, że nawet u tych najlepszych znajdą się rzeczy, które warto poprawić, a zwykle „dobra znajomość komunikacji” ogranicza się tylko do grona naszych najbliższych przyjaciół.

 

Dobry lider jest mistrzem komunikacji, potrafi inspirować ludzi, buduje relację, która opiera się na prawdzie, emocjach i osobach. Poznaj kilka sposobów, dzięki którym odkryjesz tajemnice prostej i skutecznej komunikacji. Skorzystaj z tych kilku rad, a bardzo szybko staniesz się lubianym szefem, współpracownikiem i kolegą.

Mów do grupy, jak do osoby

Jako lider prawdopodobnie często musisz zwracać się bezpośrednio do grup. Nieważne czy jest to kilku osobowy team, czy firmowe zebranie, spróbuj stworzyć intymną atmosferę, która sprawi, że każda osoba w pomieszczeniu poczuje się tak, jakbyś zwracał się bezpośrednio do niej.

 

Przykład: Staraj się personalizować swój komunikat, nie ignoruj słuchaczy. Zwracaj się do nich bezpośrednio, mówiąc "drodzy państwo", "szanowni państwo". Zadawaj pytania retoryczne: "czy sądzicie państwo…?", "kto z państwa uważa, że…?" , nawiązuj kotakt wzrokowy i nie zapominaj o uśmiechu.

Mów tak, aby ludzie Cię słuchali

Staraj się nieustannie obserwować i "czytać" swoją publiczność, aby poczuła, że będąc z Tobą nie marnuje swojego czasu. Musisz dostosować przekaz do odbiorców – zastanów się, co chcesz im przekazać i w jaki sposób najlepiej to zrobić.

 

Przykład: Jeśli masz zaplanowane spotkanie z nowo zatrudnionymi osobami, staraj się wczuć w ich sytuację. Nie przechodź od razu do twardych informacji, postaraj się odrzucić rzeczowy ton i specyficzny, branżowy język. Nie wszyscy, szczególnie na początku, muszą rozumieć o co Ci chodzi.

Słuchaj, aby ludzie mówili

Zgubna jest myśl, że w komunikacji chodzi tylko o wypowiedzenie swojego zdania. Musisz dać ludziom możliwość zabrania głosu. Jeśli czujesz, że zawsze masz ostatnie zdanie w dyskusji – zmień to. Słuchanie nie jest równe usłyszeniu wypowiedzianych słów.

 

Przykład: Następnym razem, gdy zaproszisz kogoś na rozmowę, wsłuchaj się w tembr głosu rozmówcy, czy prędkości wypowiedzianych słów. Wysoki głos i szybko wypowiedziane słowa mogą śwadczyć o czyimś zdenerwowaniu. Pomyśl, czy podczas rozmowy wszystko zostałowyjaśnione, czy żadna kwestia nie została pominięta? Czy w wypowiedzi rozmówcy jest jakieś drugie dno? Jeśli ktoś do Ciebie mówi, skup całą uwagę na nim – nie pisz w tym czasie sms'ów lub maili.

Nawiąż relację

Maya Angelou powiedziała kiedyś: „Ludzie zapomną o tym, co zrobiłeś lub powiedziałeś, ale nigdy nie zapomną tego, jak sprawiłeś, że się poczuli”. Aby nawiązać relację, musisz zachowywać się jak człowiek, nie jak szef. Pokaż, co Cię martwi, co Cię denerwuje, mów otwarcie o emocjach. Nie bój się ich, a ludzie sami się przed Tobą otworzą.

 

Przykład: Jeśli ostatnio masz zbyt dużo rzeczy na głowie i czyjś mały błąd wyprowadził Cię z równowagi, przeproś i powiedz mu o tym: "nie chciałem zachować się w ten sposób, poniosły mnie emocje. Wiem, że nie zasłużyłeś na naganę, a moje prywatne problemy nie powinny wpływać na zachowanie w pracy. Przepraszam, popełniłem błąd".

Czytaj mowę ciała

Czasami ludziom trudno jest przyznać się do tego, co czują – nie chcą pokazywać swojego lęku lub obaw. Bardzo wiele niewypowiedzianych informacji kryje się w mowie ciała, której często nie kontrolujemy podczas rozmowy. Słuchaj i obserwuj uważnie, a dowiesz się jakie emocje towarzyszą Twojemu rozmówcy.

 

Więcej o mowie ciała dowiesz się z artykułu: 8 oznak kłamstwa.

Unikaj branżowego żargonu

Świat biznesu przepełniony jest żargonem i branżowymi metaforami, które nie są szkodliwe, jeśli jest się w tym biznesie od dawna. Problem powstaje, gdy te wszystkie frazy przesiąkają do Twojego codziennego języka. Staraj się nie nadużywać go w rozmowie z klientami lub podwładnymi.

Ćwicz umiejętność słuchania

Staraj się:

  • więcej słuchać niż mówić
  • nie odpowiadać pytaniami na pytania
  • nie kończyć czyjegoś zdania
  • odnosić się do czyjejś wypowiedzi, aby upewnić się, że zrozumiałeś ją właściwie
  • zadawać wiele pytań
  • nie przerywać

 

Joanna Leńczuk

Joanna jako edytor Stapler.pl pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy dla Ciebie była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od content marketing przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Czytając nasze teksty masz pewność, że wkładamy w to całe swoje serce, abyś mógł dzięki naszej wiedzy rozwijać swoje kompetencje i osiągnąć sukces zawodowy.