Krótkie sekrety mądrej komunikacji

przez Joanna Leńczuk

UMIEJĘTNOŚCI

Jeśli wspomnimy o komunikacji, to pewnie większość z nas pomyśl sobie: „akurat w tej dziedzinie idzie mi całkiem nieźle”. Prawda jest taka, że nawet u tych najlepszych znajdą się rzeczy, które warto poprawić, a zwykle „dobra znajomość komunikacji” ogranicza się tylko do grona naszych najbliższych przyjaciół.

Każdy z nas ma w sobie predyspozycje do bycia liderem. Dobry lider jest mistrzem komunikacji: potrafi inspirować ludzi, kreuje relację, która opiera się na prawdzie, emocjach i osobach. Poznaj kilka przykładów umiejętności miękkich, które pozwolą Ci wspiąć się na wyżyny technik komunikacji.

Mów do grupy, jak do osoby

Jako lider prawdopodobnie często musisz zwracać się bezpośrednio do grup. Nieważne czy jest to kilku osoby team, czy firmowe zebranie, spróbuj stworzyć intymną atmosferę, która sprawi, że każda osoba w pomieszczeniu poczuje się tak, jakbyś zwracał się bezpośrednio do niej.

Mów tak, aby ludzie Cię słuchali

Staraj się czytać swoją publiczność. Osoby zgromadzone wokół Ciebie chcą poczuć, że będąc z Tobą nie marnują swojego czasu. Musisz dostosować przekaz do odbiorców – zastanów się, co chcesz przekazać i pomyś w jaki sposób najlepiej to zrobić.

Słuchaj, aby ludzie mówili

Zgubna jest myśl, że w komunikacji chodzi tylko o wypowiedzenie swojego zdania. Musisz dać ludziom możliwość zabrania głosu. Jeśli czujesz, że zawsze masz ostatnie zdanie w dyskusji – zmień to. Słuchanie to nie tylko usłyszenie wypowiedzianych przez kogoś słów. Słuchaj tonu swojego rozmówcy, wysokości jego głosu, czy prędkości wypowiedzianych słów. Pomyśl czy wszystko zostało wypowiedziane, czy może jednak coś było pominięte? Czy było w tej wypowiedzi jakieś drugie dno? Jeśli ktoś do Ciebie mówi, skup całą uwagę na nim – nie pisz w tym czasie sms'ów lub maili.

Nawiąż relację

Maya Angelou powiedziała kiedyś: „Ludzie zapomną o tym, co zrobiłeś lub powiedziałeś, ale nigdy nie zapomną tego, jak się przy tobie poczuli”. Aby nawiązać relację, musisz zachowywać się jak człowiek, nie jak szef. Pokaż, co Cię martwi, co Cię denerwuje, mów otwarcie o emocjach. Nie bój się ich, a ludzie sami się przed Tobą otworzą.

Czytaj mowę ciała

Czasami ludziom trudno jest szczerze przyznać się do tego, co naprawdę czują. Bardzo wiele niewypowiedzianych informacji kryje się w mowie ciała, której często nie kontrolujemy podczas rozmowy. Słuchaj i obserwuj uważnie, a dowiesz się więcej.

Unikaj branżowego żargonu

Świat biznesu przepełniony jest żargonem i branżowymi metaforami, które nie są szkodliwe, jeśli jest się w tym biznesie od dawna. Problem powstaje, gdy te wszystkie frazy przesiąkają do Twojego codziennego języka. Staraj się nie nadużywać ich w rozmowie z klientami lub podwładnymi.

Ćwicz umiejętność słuchania

Staraj się:
– więcej słuchać niż mówić,
– nie odpowiadać pytaniami na pytania,
– nie kończyć czyjegoś zdania,
– odnosić się do czyjejś wypowiedzi, aby upewnić się, że zrozumiałeś ją właściwie,
– zadawać wiele pytań,
– nie przerywać.

Joanna Leńczuk

Joanna jako edytor Stapler.pl pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy dla Ciebie była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od content marketing przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Czytając nasze teksty masz pewność, że wkładamy w to całe swoje serce, abyś mógł dzięki naszej wiedzy rozwijać swoje kompetencje i osiągnąć sukces zawodowy.