Przesłanie, czyli klucz dobrej prezentacji!

przez Alicja Lizurej

UMIEJĘTNOŚCI

Wyobraź sobie, że jesteś na konferencji i wysłuchałeś kolejnej prezentacji bardzo ciekawej osoby. Ktoś podchodzi do Ciebie i pyta:

 

"A o czym on w sumie mówił?"

A w sumie to nie powiedział o czym mówił”…- można by czasem powiedzieć.

 

No właśnie, o co mu tak ostatecznie chodziło? Często nasze prezentacje są tak pełne różnych wątków, że trudno w nich odnaleźć cel i przesłanie. Dlatego, zanim przygotujesz prezentację, musisz zastanowić się nad jednym zdaniem, które chciałbyś, aby zostało zapamiętane przez publiczność po Twoim wystąpieniu. Na warsztatach z cyklu „zaPREZENTUJsię” przed każdą prezentacją ustalamy jaki ma być cel, przesłanie przemówienia. Ten artykuł ma pomóc Ci zobaczyć wartość przesłania w prezentacji, które można zawrzeć w jednym, krótkim, chwytliwym zdaniu. Anglicy powiedzieliby "catchphrase', czyli fraza, która ma „złapać” uwagę odbiorcy.

 

A gdyby publiczność zapamiętała tylko jedno zdanie z Twojego ostatniego wystąpienia, to co by to było?

3 cechy dobrego przesłania

Gdyby w Twoim kołczanie była tylko jedna strzała, która na pewno trafi w serce smoka, to którą byś wybrał? Gdyby publiczność zapamiętała tylko jedno zdanie z Twojego wystąpienia, to co by to było? Odpowiedz sobie na to pytanie, a jeszcze lepiej przygotuj sobie pieczołowicie taką strzałę wedle poniższych wskazówek. Postaraj się zatem, aby Twoje przesłanie było:


1. wartościowe – niech niesie całą esencję Twojego wystąpienia, niech nie będzie tylko techniczną wskazówką, niech stanie się pogromcą umysłów i pionierem postępu.
 

2. krótkie – ma się zawierać w jednym zdaniu, lub pytaniu i w około 10 słowach
 

3. chwytliwe – "Nie musisz być wielki, aby zacząć, ale musisz zacząć, aby być wielki" – rym, rytm, humor, gra słów pomogą umysłom słuchaczy lepiej je zapamiętać.

 

Kiedy dobrze znamy temat prezentacji wiele wątków wydaje się ważnych i pojawia się pytanie: które zdanie wybrać na przesłanie? W trakcie przygotowywania piekielnie skutecznych prezentacji podczas mentoringu szukamy wspólnie odpowiedzi na 3 następujące pytania:

 

1. Jakie znasz statystyki, cytaty, anegdoty czy obrazy wspierające Twoje przesłanie ?
2. Jakie możesz użyć historie z własnego życia, aby lepiej wywodziło się z nich Twoje przesłanie? 3. Czy Twoje przesłanie prowadzi odbiorców dalej w głąb tematu, zachęca do dalszych eksploracji?

Kiedy dobrze używać przesłania?

1. przed prezentacją – w materiałach pisanych, promocyjnych itd. Dotyczy to głównie przesłań, które wybierzesz na Twoje osobiste motto, czy też są promocyjnymi sloganami firmy, w której pracujesz. Mogą to być też nowe, wartościowe cytaty, które zawrzesz w mailu czy w krótkiej zapowiedzi przed prezentacją.
 

2. w trakcie prezentacji – przedstawienie przesłania, przećwiczenie przesłania (zacznij je i pozwól im je dokończyć), przetestowanie przesłania na koniec – co zapamiętaliście z tego przemówienia?
 

3.  po prezentacji – w nagraniach, fragmentach nagrań, recenzjach, gadżetach, artykułach o Twoim przemówieniu, odwołaniach do Twoich kolejnych aktywności czy działalności firmy.

 

Przesłanie  to potężne narzędzie, które pomoże Ci lepiej przemyśleć i zaprojektować prezentację oraz publice lepiej zapamiętać i zastosować w życiu treści z niej płynące. Dobre przesłanie jest wartościowe, krótkie i chwytliwe. Używaj go nie tylko w trakcie, ale również przed i po prezentacji.

Teraz już wiesz jak cenna jest strzała, która ugodzi smoka i ocali całe miasteczko. Nawet jeśli w Twojej wypowiedzi będzie pełno strzał to tylko jedna strzała będzie miała tak kluczowe znaczenie dla przebiegu potyczki. Zatem jeśli publiczność zapamięta tylko jedno zdanie po Twoim wystąpieniu, jak będzie ono brzmiało?

 

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy na warsztaty i mentoring z Mistrzem Polski w wystąpieniach publicznych w dniu 05 i 06 listopada w Katowicach. Szczegóły na www.zaprezentujsie.eu 

Alicja Lizurej

Mówca, coach i trener, współtwórca projektu zaPREZENTUJsię! Od 4 lat tworzy organizację Mówców i Liderów- Toastmasters International. Realizuje kilkadziesiąt szkoleń i prezentacji rocznie.
Z wykształcenia psycholog biznesu i socjolog, posiada ponad 10-letnie doświadczenie zawodowe w firmach konsultingowych, szczególnie z zakresu: prezentacji, zarządzania, przywództwa oraz efektywności osobistej.
Prywatnie pasjonatka tańca i muzyki, niestrudzona podróżniczka głodna poznawania nowych ludzi i kultur. Wyznacznikiem sukcesu są dla niej Uśmiech, Spokojny Umysł i Błysk w Oku.