7 nawyków skutecznego działania

przez Przemek Orlikowski

UMIEJĘTNOŚCI

Zanim przeczytacie jak być skutecznym, polecam na początku zapoznać się z częścią pierwszą nawyków skutecznego działania, co pozwoli Ci zrozumieć siebie i Twoje potrzeby. Skuteczność to też umiejętność ukierunkowania wysiłku w odpowiednią stronę.

1. Zacznij dzień od zaplanowania go

Pomocne tutaj będzie zapoznanie się z modelem zarządzania działaniami „Getting Things Done”. Co mam na myśli? Przeglądaj swoje sprawy/inboxy/kalendarze, przeanalizuj działania, ustal najbliższe zadania do wykonania, nadaj kolejność i priorytet, dopiero wówczas zacznij działać.

2. Działaj z wizją końca

Zadaj sobie proste pytanie. Co osiągnąłem w ostatnim tygodniu? Jeśli Twoje odpowiedzi to: sprzedawałem, naprawiałem, poprawiałem, czytałem to znaczy, że masz duży problem z efektywnością. Zanim uznasz, że cokolwiek jest warte Twojego czasu, zastanów się jaki to ma cel. Pamiętaj, że mądry pracodawca na koniec dnia nie rozlicza Cię z tego co robiłeś, tylko z tego co zrobiłeś. Zatem jeśli zapyta czy podpisałeś kontrakt, nie interesuje go to, że wysłałeś ofertę, ale nie odpowiedzieli. Kłania się tu także model SMART .

Robię vs zrobiłem - Nawyki skutecznego działania

3. Działaj proaktywnie, a nie reaktywnie 

Covey opowiada o tym, że masz możliwość działania w obszarze, który jest poza Twoją kontrolą lub skupić się na tym na co masz wpływ. Nie ma tutaj nic bardziej skomplikowanego nic stare dobre: Weź sprawy w swoje ręce.

Proaktywność, a reaktywność - nawyki skutecznego działania

4. Najpierw rzeczy najważniejsze

Jest wiele spraw, które jeśli się nie wydarzą wówczas nic złego się nie stanie. Z kolei inne działania, jeśli nie zostaną podjęte – lecą terminy, zawodzimy, nie osiągamy wyników. W kwestii biznesu zawsze zdaje sobie pytanie: Czy jest coś co blokuje nas w osiąganiu założonych celów? Które z moich zadań/projektów w największym stopniu przybliżą mnie do założonych celów? Często odkładamy te zadania ponieważ są trudne, zajmują czas. W rozpoczęciu tych zadań, może pomóc Ci kolejny krok.

5. Skup się na najbliższych, małych zadaniach

Zabranie się za większe zadanie lub projekty często przysparza kłopotu. Dobrym nawykiem jest rozpisywanie ich na mniejsze zadania ze szczególnym naciskiem na te najbliższe (obecnie rynek jest tak dynamiczny, że planowanie całych projektów czasami nie ma sensu). Zatem jeśli masz do przeanalizowania konkurencję, zacznij od wypisania wszystkich potencjalnych konkurentów. Nie przejmuj się całością. Gdy już zaczniesz, często wciągniesz się na tyle, że reszta pracy pójdzie łatwo lub skończysz ją w partiach w parę dni.

6. Nie rozpraszaj się i daj sobie czas na zadanie

Jeśli zaczniesz wykonywać jedno zadanie. Nie włączaj Facebooka w trakcie, nie czytaj maili, nie odpowiadaj ludziom, którzy do Ciebie mówią, dopóki nie klepną Cię w ramię, nie myśl o tym co zjeść na obiad. Zaangażuj się w proces. Daj sobie czas określony czas na zadanie i wykonaj je jak należy.

7. Myśl pozytywnie i bądź empatyczny

Covey pisze, że jeśli chcesz być zrozumiany, na początku zrozum innych. Sukces w biznesie to często relacje. Zacznij od założenia, że chcesz kogoś wysłuchać, zrozumieć go i w razie możliwości szczerze pomóc (jeśli Twój produkt nie pomoże osobie, nie oszukuj klienta). Co jeśli druga strona jest niepokorna i agresywnie nastawiona? Potrzeba nam wówczas dużo entuzjazmu, by odnaleźć energię na zastosowanie mechanizmów akceptacji, o których pewnie będzie w innym materiale. Na sam koniec cytat ze szkolenia, które prowadził Tomasz Zambrzecki:

 „Chcesz mieć rację, czy relacje?”

Przemek Orlikowski

Jestem marzycielem i pasjonatem życia. Pracuję dla City Tour Polska jako manager ds. e-commerce. Dodatkowo rozwijam swój startup – stapler.pl. Fascynuje mnie fizyka kwantowa i psychologia sukcesu. Mam 24 lata i zdążyłem zrozumieć życie na tyle, by każdy dzień sprawiał mi ogromną radość. Doceniam też krytykę. Uważam, że pokora to jedna z najpiękniejszych cnót.