11 sposobów na ulepszenie komunikacji wśród ludzi

przez Joanna Leńczuk

UMIEJĘTNOŚCI

O tym, że emocje są sprawą złożoną pisaliśmy już w artykule poświęconym inteligencji emocjonalnej. Sprawiają, że jesteśmy zmotywowani, bardziej chętni do działania, ale czasami mogą wywoływać również negatywne sytuacje. Warto pracować nad swoją inteligencją emocjonalną, dlatego przygotowaliśmy 11 przykładów zachowań, które pomogą Ci w lepszym komunikowaniu się z innymi.

1. Nie przechodź od razu do sedna

Wyobraź sobie, że regularnie otrzymujesz wiadomość od Twojego kolegi, którą można streścić jako:

Hej, potrzebuję (tutaj jego prośba), czy są szanse, że mógłbyś mi z tym pomóc?  

Ogólnie nie ma niczego złego w takim przedstawieniu sytuacji. Ale jeżeli takie prośby pojawiają się bardzo często, to naturalne jest, że po jakimś czasie zaczną Cię irytować.

Osoby, które zdają sobie sprawę z tego, że po drugiej stronie mają do czynienia z człowiekiem, nie przechodzą od razu do sedna, do swojego problemu, prośby, etc. Wiedzą, by poświęcić chwilę na rozmowę o drugiej osobie, zapytanie co u niej słychać, jakie ma plany na weekend, etc., tak aby docenić ją. Dzięki temu nie prezentują się jedynie jako osoby, które interesuje tylko ich prośba czy polecenie, ale jako ktoś kto dba o relacje z innymi.

2. Używaj słowa dziękuję

Nie jest to zbyt odkrywcze, prawda? Jednak niestety coraz częściej zapomina się o tym słowie. Dlatego pamiętaj o jego używaniu, staraj się dziękować osobiście, patrząc drugiej osobie w oczy, w ostateczności, jeżeli spotkanie nie jest możliwe, wyślij e-mail.

3. Bądź otwarty na inną perspektywę

Każdy z nas na swoją perspektywę, swój punkt widzenia. Jest on zależy od tysięcy czynników, od tego jak zostaliśmy wychowani, aż do tego jak obecnie podchodzimy do życia. Jednakże zazwyczaj inni ludzie postrzegają nas zupełnie inaczej niż my samych siebie. Możesz dużo lepiej poznać siebie dzięki słuchaniu innych i proszeniu ich o udzielenie Ci konstruktywnej krytyki. To z kolei pomoże lepiej radzić Ci sobie lepiej z własnymi emocjami.

4. Analizuj swoje słabości

Analizowanie swoich słabości wymaga autorefleksji ale także sporej ilości odwagi do przyznania się do tego, że coś nam nie wychodzi. Musisz pamiętać, że każdy człowiek ma swoje słabsze strony, które nie znikną, jeżeli nie zacznie się nad nimi pracować. Poprzez analizowanie sytuacji, w których straciliśmy panowanie nad swoimi emocjami, możemy wypracować strategię, która pomoże nam nie powtórzyć tego błędu w przyszłości.

5. Chwal szczerze

Ludzie automatycznie wyczuwają nieszczere pochwały. Poruszaliśmy już podobny temat w tym artykule. Jeżeli jednak zauważasz u innych dobre rzeczy i doceniasz je, to tym samym motywujesz innych do działania. Ale pamiętaj – szczerość to podstawa!

6. Krytykuj konstruktywnie

W życiu wszystko powinno być z umiarem. Tak jak nie powinieneś zapominać o szczerych pochwałach, tak samo musisz nauczyć się zwracać uwagę, gdy coś zostało źle zrobione. Nie jest to łatwe zadanie, wymaga spojrzenia na problem z szerszej perspektywy oraz odpowiedniej taktyki. Ale jeżeli ludzie zauważą, że nie krytykujesz ich bezpodstawnie, tylko starasz się przekazać to w odpowiedni sposób, to zrozumieją, że robisz to dla ich dobra.

7. Pokaż swoją pasję

Jeżeli masz przekonać kogoś do  pomysłu, podjęcia decyzji, etc, musisz mieć pewność, że Ty sam jesteś do nich w 100 procentach przekonany. Jest to zdecydowanie łatwiejsze, jeżeli to Ty jesteś autorem tego pomysłu, projektu, bo prawdopodobnie szczerze w niego wierzysz. Jednak jeśli z jakiegoś powodu zaczynasz tracić motywację, to musisz poświęcić chwilę czasu, żeby przypomnieć sobie dlaczego to robisz. Bo jeśli Ty sam nie będziesz zmotywowany do zrealizowania tego pomysłu, to nikt nie będzie.

8. Trzymaj nerwy na wodzy

Zdenerwowanie jest naturalną częścią naszego życia. W pewnych sytuacjach może to nawet być przydatne i działać np. motywująco. Jednak, gdy tracisz kontrolę nad swoimi nerwami, to nigdy nie doprowadzi to do niczego dobrego. Pomyśl o złości jako o ogniu, który z jednej strony jest użytecznym narzędziem, a z drugiej może być ogromnie destrukcyjny. Możesz nie kontrolować momentu, gdy staniesz się zły, ale możesz kontrolować dalszy jego przebieg. Dobrym przykładem jest np. wycofanie się z irytującej Cię sytuacji, zanim zdążysz powiedzieć coś, czego będziesz później żałował.

9. Przepraszaj

Nawet najlepsi popełniają pomyłki. I najlepsi potrafią się do nich przyznać i powiedzieć przepraszam. Używając tego słowa prezentujesz się jako osoba, której można zaufać. Umiejętność przepraszania pokazuje Twoją ludzką twarz, buduje autentyczność i lojalność wobec Ciebie, co z kolei prowadzi do umacniania zdrowych relacji.

10. Pozwól sobie na pauzę

Pauza, krótkie zatrzymanie, nawet na kilka sekund może przynieść nieoczekiwane rezultaty. Może sprawić dużą różnicę w Twojej reakcji, a także w reakcji odbiorców Twojego przekazu (np. gdy przemawiasz). Dobrze na chwilę zatrzymać swój wywód i zebrać myśli, żeby uniknąć chaosu i zmieszania.

11. Skup się na swoich myślach

Każda sytuacja poprzedzona jest myślami. Łatwo jest dać się ponieść chwili i silnym emocjom, ale to może doprowadzić do decyzji, które w konsekwencji chcielibyśmy cofnąć. Dlatego jeśli chcesz kontrolować swoje emocje, zacznij od kontrolowania swoich myśli.

Spróbuj wdrażać te praktyki w życie. Nasze emocje odgrywają znaczącą rolę w życiu, wpływają na nas samych i innych, dlatego warto nad nimi pracować, tak aby przynosiły pozytywne efekty.

Źródło: https://www.themuse.com/advice/11-ways-emotionally-intelligent-people-communicate-better-than-the-rest-of-us

Joanna Leńczuk

Joanna jako edytor Stapler.pl pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy dla Ciebie była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od content marketing przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Czytając nasze teksty masz pewność, że wkładamy w to całe swoje serce, abyś mógł dzięki naszej wiedzy rozwijać swoje kompetencje i osiągnąć sukces zawodowy.