Jak poprawić swoje CV w 30 minut?

przez Joanna Leńczuk

SZUKANIE PRACY

Zacznijmy od pozytywnego scenariusza – trafiłeś właśnie na osobę znaną w świecie biznesu, na wysokim stanowisku –  i tak! – udało Ci się jej zaimponować. Będąc pod wrażeniem Twoich  umiejętności, prosi Cię o przesłanie CV, ponieważ może je przekazać dalej, bezpośrednio do osoby, która chce zatrudnić nowego pracownika.

Czujesz się świetnie. Ale zanim rozpoczniesz świętowanie Twojego sukcesu w networkingu, czeka Cię jeszcze sporo pracy.  Pewnie od ostatniego razu, kiedy włączyłeś plik ze swoim CV upłynęło trochę czasu. Wystarczająco trochę, żeby okazało się, że niestety Twój dokument jest już lekko nieaktualny. Mamy jednak rady, które pozwolą poprawić Twoje CV – co więcej – w szybki sposób!

Od 1 do 10 minuty: Dodaj nowe treści

Z czego składa się dobre CV? Przede wszystkim z zapisywania w nim Twoich poczynań, czy nic przez ostatni czas się nie zmieniło? Pomyśl o swojej dotychczasowej pracy albo o rzeczach, które zrobiłeś – może prowadzisz bloga, zaangażowałeś się w wolontariat lub brałeś udział w ciekawym szkoleniu? Dobrze jest wystartować od uświadomienia sobie na jaką ofertę aplikujemy i dzięki temu w pewien sposób ukierunkować nasze CV. Nie należy przechodzić przez każdy ze swoich obowiązków w obecnej pracy i wpisywać nawet najmniejsze czynności do CV. Zamiast tego, warto spojrzeć na swoje dokonania z innej perspektywy. Skoncentrować się na czynnościach, które nie są tak oczywiste, gdy czyta się nazwę stanowiska albo na zadaniach, które chciałbyś również wykonywać w nowej pracy.  A może Twoja firma organizowała jakieś imponujące wydarzenia, w których Ty również brałeś udział? Warto to wypunktować.

Pamiętaj, że miało to zająć tylko 10 minut, więc nie staraj się napisać najbardziej eleganckich zdań, po prostu zapisz to, co przyszło Ci do głowy. Nie bój się używać powtórzeń, najpierw wszystko spisz. Na edycję przyjdzie czas później.

Od 10 do 20 minuty: Zadbaj o strukturę

Czy to wszystko co napisałeś wcześniej ma sens i układa się w logiczną całość? Np. jeżeli tworzysz swój życiorys zaraz po ukończeniu szkoły to najlepiej, żeby informacja o Twojej edukacji znajdowała się zaraz po danych osobowych. Jeśli natomiast masz już pierwsze doświadczenia zawodowe warto wyróżnić te informacje poprzez ustawienie ich na pierwszym miejscu.

Kiedy Twoje CV prezentuje się już wspaniale pod względem chronologicznym, przychodzi czas na zweryfikowanie wagi konkretnych informacji. Skup się na tym na jakie stanowisko aplikujesz i miej to na uwadze podczas aktualizowania swojego życiorysu. Jeśli chcesz, żeby postrzegano Cię jako zorientowanego na ludzi specjalistę od marketingu, to wyszczególnij swoje doświadczenia związane z działką PR-ową i pracą w zespole. Jednocześnie informacje o pracy w licealnym laboratorium mogą nie okazać się najbardziej odpowiednie i przydatne do aplikowania na to konkretne stanowisko. Nie chodzi o to, żeby bagatelizować swoje osiągnięcia, tylko postarać się o większe dostosowania do konkretnej oferty.

 Od 20 do 30 minuty: Czas na edycję

Pamiętaj, że jak Cię widzą, tak Cię piszą – w przypadku wysyłanego CV to jest nasze pierwsze zaprezentowanie się. Dlatego tak istotną kwestią jest poprawność językowa, gramatyczna i ortograficzna Twojego życiorysu. Najlepiej poprawianie CV zacząć od funkcji sprawdzania pisowni, a później przeczytać głośno całość, żeby mieć pewność, że nie zgubiłeś żadnego słowa. Ważna jest również konsekwencja, dlatego zadbaj o szczegóły – np. zdecyduj się, czy po każdym opisie swojej umiejętności stawiasz kropkę i konsekwentnie się tego trzymaj oraz zadbaj o zgodność czcionek. Takie małe zmiany, z pozoru nieistotne, sprawią, że Twój życiorys będzie prezentował się naprawdę profesjonalnie.

Bonus: Niech lśni!

A może masz jeszcze kilka minut, które pozwolą, że Twoje CV będzie lśniło? Sprawdź jeszcze raz to, co napisałeś. Czy każde zdanie zaczyna się od tego samego czasownika? Może warto wprowadzić trochę różnorodności? Gdy załączasz odnośnik do swojego profilu na LinkedIn, zadbaj również, żeby i on był zaktualizowany. Będąc już przy mediach społecznościowych warto i o nie przez chwilę zadbać. Pomyśl czy publikowane przez Ciebie treści są akceptowalne.

Nie pozostaje nic innego jak poświęcić 30 minut i zadbać o bardziej profesjonalną prezentację swojej osoby. Do dzieła!

Joanna Leńczuk

Joanna jako edytor Stapler.pl pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy dla Ciebie była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od content marketing przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Czytając nasze teksty masz pewność, że wkładamy w to całe swoje serce, abyś mógł dzięki naszej wiedzy rozwijać swoje kompetencje i osiągnąć sukces zawodowy.