Jak napisać list motywacyjny, by wyjść na profesjonalistę?

przez Joanna Leńczuk

SZUKANIE PRACY

Możesz debatować godzinami nad tym, jak napisać list motywacyjny lub czy listy motywacyjne są przestarzałe, niepotrzebne i nieużywane, lecz nie zmienia to faktu, że niektórzy rekruterzy wciąż je czytają i dla nich to, co piszesz, ma znaczenie. Mając to na uwadze, warto poświęcić trochę czasu, aby zastanowić nad tym, jakie informacje chcesz przekazać.  

Nie, tą informacją nie powinno być zwykłe zatrudnij mnie. Każda aplikacja mogłaby być podsumowana tymi dwoma słowami. Najlepsze przykłady zawsze zawierają także ponieważ…, które tłumaczy, dlaczego zasługujesz na zatrudnienie.

Innymi słowy, jeśli miałbyś streścić swój list motywacyjny w jedno zdanie, powinno to być: Zatrudnij mnie, ponieważ posiadam znaczące doświadczenie w tej branży lub Zatrudnij mnie, ponieważ potrafię poradzić sobie z każdym problemem czy też bardziej popularne: Zatrudnij mnie, ponieważ jestem niesamowicie zainteresowany tą posadą. 

Jak widzisz, ostatnie zdanie nie jest tak mocne jak dwa pierwsze – przynajmniej nie od razu. Podczas gdy pokazuje ono, dlaczego jesteś zainteresowany, nic nie mówi o tym, co wnosisz nowego do całej firmy. To zdanie wyraża jedynie twoje zainteresowanie posadą. Oczywiście, jesteś nią podekscytowany, uwielbiasz tę firmę i masz obsesję na punkcie całej branży. Lecz nawet jeśli twoim celem jest wyróżnienie się jako ktoś, kto zrobiłby więcej, bo mu po prostu zależy, wciąż zlewasz się w tłumie listów brzmiących jak od fanów jakiejś gwiazdy rocka.

Nie zrozum mnie źle: entuzjazm jest godny docenienia. Ale musisz go zaprezentować tak, aby mówił, że jesteś zdolnym pracownikiem. Jak napisać list motywacyjny prawidłowo? Oto jak przeformułować trzy z najczęstszych (i najgorszych) zdań:

Najczęściej: Marzyłem od lat o pracy w tej firmie. 

Lepiej: Zauważyłem, że ostatnio firma zmieniła kierunek na [X]. 

Mówienie, że marzyłeś od lat o pracy dla kogoś nie znaczy nic konkretnego. Po pierwsze, każdy może to powiedzieć. Po drugie, mogłeś od zawsze marzyć o byciu świetnym kucharzem, ale jeśli nie spędziłeś nigdy ani minuty w kuchni, nie dasz rady przygotować dań na bankiet.

Jednakże, jeśli naprawdę śledziłeś działalność danej organizacji, od kiedy jej strona internetowa była w wersji beta, jest to znacząca przewaga. Rozumiesz jej cele i masz głębokie wyczucie ewolucji firmy. Te dwa fakty czynią cię bardziej wartościowym pracownikiem niż ktoś, kto dopiero co natknął się na ten biznes.

Skup się więc na tym, jak twoja historia z firmą pomogłaby Ci wpasować się do niej. Wspominając, że przedsiębiorstwo zmieniło ostatnio sposób komunikacji, pakowania czy też coś, o czym wiedziałaby tylko osoba pracująca tam lub naprawdę znająca produkt, pokazujesz jasno, że możesz podzielić się rzetelną opinią już od pierwszego dnia.

Najczęściej: Chcę tę posadę bardziej niż sobie to wyobrażasz. 

Lepiej: Podoba mi się, że waszym głównym zadaniem jest [X]. 

Wiele osób martwi się, że ich listy motywacyjne brzmią sztywno. Popadają więc w drugą skrajność, sprawiając, że brzmią one, jakby kandydat na posadę siedział naprzeciwko rekrutera i mówił mu, jak bardzo pragnie tę pracę. To zdanie może pojawić się w każdym liście, a więc nie wyróżnia Cię w żaden sposób.

Zamiast wyrażać swoją miłość dla posady, poszukaj jej szczególnego aspektu, do którego idealnie pasujesz. Sposobem na to jest zadanie sobie kilku pytań: Dlaczego chcesz tę pracę tak bardzo? Jakim jej elementem jesteś najbardziej podekscytowany? Dlaczego będziesz lepszy niż inni starający się o tę samą posadę?

Użyj odpowiedzi, aby stwierdzić, dlaczego jesteś podekscytowany oraz co nowego byś wniósł i twój list zostanie zapamiętany lepiej niż ten podzielający zwykły entuzjazm.

Najczęściej: Jestem wielkim fanem [tej branży]/[twojej firmy]/[twojego CEO]. 

Lepiej: Jako fan [tej branży]/[twojej firmy]/[twojego CEO], wiem, że [X]

Jest prawdą, że śledzisz działania firmy, jej założyciela i każdej osoby wpływowej w branży we wszystkich mediach społecznościowych. Dostajesz powiadomienia, ilekroć pojawiają się jakieś informacje dotyczące tej firmy oraz mówisz o niej tak często, że ludzie pytają się ciebie, czy tam pracujesz.

Chcesz, aby rekruter to wiedział, tak samo jak to, że już jesteś ambasadorem ich działalności oraz mógłbyś zacząć pracować od zaraz. Jednakże nigdy nie chcesz wyglądać jedynie jak fan. To dlatego, że mógłbyś sprawiać wrażenie człowieka bez własnego zdania; kogoś, kto byłby na tyle podekscytowany przychodzeniem do pracy każdego dnia, że zgadzałby się na każdy pomysł zamiast podążać za lepszymi opcjami.

Jeśli zastanawiasz się, jak napisać dobry list motywacyjny, przede wszystkim podkreśl  wszystkie pozytywne aspekty Twojego przywiązania do firmy/branży. Czy wiesz o trwających zmianach, przy których mógłbyś pomóc? Czy ostatnio firma przechodzi przez modernizację, do której chciałbyś się przyczynić? Zawarcie takich szczegółów pokazuje nie tylko twoje zainteresowanie, ale także możliwość wpasowania się do firmy.

Zdania, które dosłownie mówią, jak bardzo chciałbyś gdzieś pracować zajmują jedynie wartościową przestrzeń. Jeśli poświęcisz trochę czasu na poprawienie swojego listu motywacyjnego, aby mówił, dlaczego jesteś najlepszym kandydatem na posadę, twój entuzjazm zostanie ukazany w sposób bardziej naturalny – i na pewno bardziej przekonujący.

 

Źródło: https://www.themuse.com/advice/how-to-show-youre-truly-excited-for-a-job-in-a-cover-letter-without-coming-off-desperate

Joanna Leńczuk

Joanna jako edytor Stapler.pl pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy dla Ciebie była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od content marketing przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Czytając nasze teksty masz pewność, że wkładamy w to całe swoje serce, abyś mógł dzięki naszej wiedzy rozwijać swoje kompetencje i osiągnąć sukces zawodowy.