Priorytety? Trzeba je mieć w życiu!

przez Joanna Leńczuk

ROZWÓJ KARIERY

Zacznijmy od tego, że niezależnie od sytuacji w której się znajdujesz, musisz wyznawać pewną zasadę, a mianowicie: trzeba mieć priorytety w życiu. Jeśli wstajesz z myślą „znowu poniedziałek”, to prawdopodobnie nie wiesz jeszcze, czym one są. Życie to pasmo wyborów i codziennych decyzji. Chciałbym dziś podkreślić jak ważne jest, żeby na swojej ścieżce dokonywać odpowiednich wyborów i skupiać się na tym co istotne.

Ja, doświadczenie, mądrość – wybory

Moim zdaniem jedną z najważniejszych zdolności nie tylko w pracy, ale i w życiu, jest priorytetyzowanie. Jest to niestety w pewnym stopniu umiejętność zależna od innych cech, które wykształcają się z wiekiem albo w ogóle… Świadomość siebie, doświadczenie, mądrość – trudno podejmować rozsądne decyzje, gdy nie ma się wystarczających danych, które pozwoliłyby na obiektywną ocenę.

 

Świadomość siebie – znam swoje potrzeby, wiem jakimi kieruje się wartościami, rozumiem swoje atuty i słabości, zdaję sobie sprawę jakie otoczenie mi odpowiada.

 

Doświadczenie – Nic innego jak zdarzenie z przeszłości, poprzednie decyzje, wiedza jaką dotychczas zdobyliśmy , kapitał społeczny, nabyte umiejętności i coś pewnie jeszcze.

 

Mądrość (za wikipedią) – „Umiejętne wykorzystanie posiadanej wiedzy i doświadczenia”. Zdolność do analizowania sytuacji w kontekście powyższych wymiarów.

Priorytetyzowanie w pracy

Gdy już uznamy, że posiadamy powyższe cechy, możemy zacząć podejmować decyzje odnośnie naszych priorytetów. Nie ma takiej możliwości, aby ambitna osoba zrobiła wszystko to co chciałaby zrobić. Czas mamy ograniczony, dlatego trzeba wybrać te najważniejsze zadania i ustawić je w odpowiedniej kolejności. Jest wiele sposobów zarządzania, które sortują nasze zadania tj. GTD. Pytanie tylko, które zadania traktować poważnie? Moim zdaniem kryterium to:

 

a) Co pozwoli na dalszy rozwój twojego projektu, co popchnie proces do przodu, co przyniesie bezpośrednio oczekiwany efekt. Generalnie ważne są sprawy, które zbliżają nas do celu. Znaczna cześć zadań w ramach projektu to tylko dodatki.

 

b) Co najbardziej powstrzymuje projekt/działanie/firmę przed rozwojem? Kwestie, które oddalają Cię od celu należy szybko niwelować.

 

c) Rzeczy niezwykle pilne, od których zależy np. reputacja, wyniki sprzedażowe, stabilność, wiarygodność itd. Trzeba też być odpowiedzialnym.

 

80% zadań to bardzo często zadania spoza listy priorytetów. Nic prawdopodobnie się nie stanie, gdy je totalnie olejemy, albo wykonamy później.  Nieistotne kwestie zostaną nam wybaczone, gdy wykonamy te priorytetowe. Nic innego jak znana „zasada Pareto”. Pracodawca na koniec dnia będzie doceniał nas przede wszystkim za efekty. Firma powinna się dzięki nam rozwijać. Jeśli nie masz w firmie zadań, które można by określić jako ważne, to znaczy, że trzeba o nie zawalczyć, aby stać się istotnym pracownikiem. Wówczas ma się pozycję do negocjacji stawki itd.

Priorytetyzowanie w życiu

Tutaj bardzo cenna jest świadomość siebie. Jeśli nie wiemy dokąd zmierzamy i kim jesteśmy, to ciężko wybrać odpowiednią drogę w życiu i dobrać słuszne środki. Sprawa nie bardzo różna od pracy:

 

a) Czy to na co się decyduję/to w czym tkwię w jakiś posób może pomóc mi dojść do celu jaki mam w życiu? – własna firma, stanowisko managerskie, posiadanie domu, podróżowanie po świecie

 

b) Czy ta droga jest zgodna z moimi potrzebami, wartościami, talentami, preferencjami otoczenia i emocjami?

 

c) I tyle wystarczy…

 

Może to zaledwie dwa pytania, ale moim zdaniem najprostsze rozwiązania są najskuteczniejsze.

Nie okłamuj się!

Można sobie wmawiać, że mamy świetną stawkę w pracy lub firma jest niezwykle prestiżowa, ale jakie to ma znaczenie, jeśli to czego potrzebujemy to praca z ludźmi w zespole i chcemy, aby firma robiła coś pożytecznego dla społeczeństwa? Męczy Cię praca w biurze przez  8 godzin? Zacznij organizować eventy. Nie oszukuj się i nie daj się omamić populistycznym trendom, że praca w start-upie jest dla Ciebie, jeśli nie jest. Nie bój się powiedzieć, że nie chcesz małej firmy, tylko szukasz szklanych drzwi w wielkich korporacjach i kawałek boxa dla siebie. Nie pozwól, aby ktoś przekonał Cię do zrezygnowania z opłacania za drogiej kawalerki za 2500zł, gdy potrzebujesz prywatności i komfortu. Olej wszystkich, którzy mają problem z tym, że kupiłeś auto za 100 000 zł, bo tego Ci było trzeba. Ubieraj się w lumpexie, jeśli szkoda Ci kasy na markowe ciuchy i wyjedź w zamian za to do Portugalii.

Redukcja dysonansu poznawczego

Takie mądre stwierdzenie, które opisuje to, jak człowiek radzi sobie w sytuacji, gdy informacje, które docierają z zewnątrz są sprzeczne z jego przekonaniami.

 

Pracuję sobie w korpo, czuję że to mi nie odpowiada, ale słyszę z zewnątrz, że ma to bardzo wiele atutów. Wówczas powstaje pewien dysonans, który uwiera i dążymy do tego by go usunąć.

 

a) Zmiana (problem rozwiązany) – Najprostsze, ale i czasami najtrudniejsze rozwiązanie. Zmieniam pracę, bo rozumiem, że mnie to nie odpowiada.

 

b) Przeformułowanie znaczenia (coś sobie wmówię)– Nie czuje się dobrze, bo pewnie nie poznałem jeszcze wszystkich i niedługo pewnie dostanę ciekawsze zadania.

 

c) Dodanie (znajdę jakiś powód dlaczego to robię) – Wkurza mnie ta praca, ale nigdzie nie dostanę tak dobrej kasy jak tutaj, a potrzebuję tych 200zł.

Rób co chcesz

Jeśli wstajesz codziennie i szczerze mówisz sobie – warto było, nie zamieniłbym tego co mam na cokolwiek innego – to wiedz, że stawiasz w życiu na priorytety. Jeśli mówisz „znowu poniedziałek”, to śpij dalej…

Joanna Leńczuk

Joanna jako edytor Stapler.pl pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy dla Ciebie była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od content marketing przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Czytając nasze teksty masz pewność, że wkładamy w to całe swoje serce, abyś mógł dzięki naszej wiedzy rozwijać swoje kompetencje i osiągnąć sukces zawodowy.