Litery dzielące generacje – o różnicach między pokoleniem X, Y i Z

przez Joanna Leńczuk

HYDEPARK

Ach, ta dzisiejsza młodzież… – prawdopodobnie każdy kiedyś słyszał te słowa. Abstrahując od ich sensu, należy przyznać, że różnice między pokoleniami były widoczne od zawsze i nic się w tej kwestii nie zmieniło od lat. Oprócz odmiennego stylu ubierania się, zachowania, innych gustów muzycznych, coraz mocniej zauważalne są też różnice w oczekiwaniach wobec swojego stanowiska pracy oraz ścieżki kariery.

Milenialsi czyli kto?

Jeszcze do niedawna pojęcie milenialsi i pokolenie Y stosowane było wymiennie. Obecnie zaczyna wyróżniać się jeszcze jedną grupę – pokolenie Z. Zacznijmy jednak od początku. Milenialsami nazywa się osoby, które urodziły się na przełomie lat 1980-1994 i obecnie próbują się odnaleźć na rynku pracy. Jedni dopiero na niego wchodzą, drudzy z kolei raczkują, a trzeci całkiem nieźle sobie na nim radzą. Lekko uogólniając, mówi się, że milenialsi są bardzo pewni siebie, świadomi swoich mocnych stron, dobrze wykształceni, posiadający znajomość języków obcych oraz świetnie zorientowani w nowych technologiach. Jeżeli chodzi o mniej pozytywne opinie na ich temat, to pojawiają się głosy, że pokolenie Y jest rozpieszczone, nieodpowiedzialne i zbyt zadufane w sobie. Ich niewątpliwym atutem jest obycie technologiczne. Badania pokazują, że lepiej radzą sobie z wykonywaniem kilku zadań na raz oraz łatwiej odnajdują się w pracy w grupie niż ich rodzice czy dziadkowie. Cechują się większą otwartością wobec innych, tolerancją, chęcią działania oraz szerszym myśleniem globalnym. Dzięki temu są bardzo dobrze przygotowani do życia i działania w globalnej wiosce i w wielokulturowym środowisku.

W przypadku pokolenia Y i najmłodszego Z można zauważyć, że momentami granice między nimi się zacierają. Jedni podają, że pokolenie Z to osoby urodzone po roku 1994, a inni że to wszyscy urodzeni już po 1990 r. Ważne jest natomiast to, że są to osoby urodzone w technologii. Już od najmłodszych lat obecny w ich życiu był Internet, świat wirtualny oraz technologiczne gadżety. Nazywa się ich dziećmi dobrobytu, zapatrzonymi w swoje smartfony i tablety. Ich największa umiejętność, wynika z tego, że urodzili się w latach informatycznego boomu i dzięki temu doskonale orientują się w różnego typu nowinkach technicznych, a cały świat skupia się dla nich w ramach świata wirtualnego. Dzięki temu odległości Polski od Chin czy USA nie robią na nich wrażenia, bo przecież z mieszkańcami tych krajów można porozumieć się za pomocą e-maila, Messengera czy WhatsAppa. Jest to też jedno z najbardziej podzielonych pokoleń, tzn. wyjątkowo wyraźnie widać różnice pomiędzy Zetkami. Jest to pokolenie, na którego ukształtowanie duży wpływ miał dom rodzinny, m.in. to, czy stawiano w rodzinie na bycie przedsiębiorczym, wychowanie w duchu tolerancji, itp. Z racji tego, że pokolenie Z dopiero wchodzi na rynek pracy i niewielka liczba ich przedstawicieli rozpoczęła już budowanie kariery, to badania na temat ich oczekiwań wobec pracy są dopiero w początkowej fazie. Jednak już obecnie mówi się o tym pokoleniu, że będzie miało duży wpływ na rzeczywistość, zrewolucjonizuje i unowocześni rynek pracy, a nawet może zmienić świat.

Walka pokoleń

Różnice między pokoleniami są aż nadto widoczne. Milenialsi stanowią ważną część rynku pracy, jednak szacuje się, że dopiero w okolicach 2025r. będą odgrywać na nim rolę dominującą. Obecnie nadal najważniejsze są osoby reprezentujące pokolenie Baby Boomers (urodzeni od 1946r. do 1964r.)Pokolenie X (od 1965r. do 1979r.). To oni najczęściej są właścicielami dużych przedsiębiorstw oraz szefami i przełożonymi dla osób z pokolenia Y i Z. Przedstawicieli pokolenia Baby Boomers utożsamia się z etosem pracy – najważniejsze dla nich jest zaangażowanie w wykonywane obowiązki, wyznawane przez nich wartości oraz lojalność wobec swojego pracodawcy lub wobec swojej firmy. Mówi się, że to ludzie, którzy żyją, żeby pracować. Nie są chętni do zmian jeżeli chodzi o miejsce pracy czy zakres obowiązków. Ważne jest dla nich samospełnienie, pięcie się na coraz wyższe szczeble kariery oraz otrzymywanie godziwego wynagrodzenia za swoje zaangażowanie. Różnice pomiędzy pokoleniem Baby Boomers i X są widoczne – szanują pracę i chcą ją wykonywać jak najlepiej, jednak w przypadku tej pierwszej grupy główną motywacją do pracy jest strach przed jej utraceniem oraz zarobki. Pokolenie Baby Boomers często poświęcało się pracy bez reszty, przymykając oko na jej negatywne aspekty i maskując niezadowolenie z niej czy stres.

Pokolenie X z kolei bardziej dąży do zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, znalezieniem złotego środka, jednak w rzeczywistości częste są sytuacje, że to jednak praca dominuje w ich życiu. Pokolenie X wchodziło na rynek pracy w czasach zmian gospodarczych i politycznych, co wymagało od nich większej elastyczności wobec swojej pracy, a także wykształciło w nich skłonność do kwestionowania autorytetów. Rozwój informatyczny przypadający na lata ich młodości spowodował większe otwarcie na świat poza ich miastem czy państwem, poszerzył myślenie globalne. Pokolenie X uważa się też za bardziej zorientowane na cel i myślące w bardziej pozytywny sposób niż pokolenie Baby Boomers.

Porównanie różnych pokoleń

Idąc dalej, pokolenie X i Y ma pomiędzy sobą podobną ilość różnic i podobieństw. Uważają, że praca jest ważna, ale różni ich podejście do swojego pracodawcy i lojalność wobec niego. Pokolenie Y skoncentrowane jest głównie na sobie, na możliwościach rozwoju swoich umiejętności. Cieszy ich osiąganie szybkich sukcesów oraz próbowanie różnych możliwości, które oferuje obecny rynek pracy. Jednak oprócz godziwego wynagrodzenia i rozwoju osobistego, to właśnie to, co poza pracą, da im szczęście – realizowanie swojego nietypowego hobby, daleka podróż, na którą będą sobie mogli pozwolić dzięki zarobionym pieniądzom czy po prostu zapewnienie komfortu życia dla siebie i swojej rodziny. W przeciwieństwie do wcześniejszych pokoleń, mówi się, że pokolenie Y pracuje, żeby żyć, ważne jest dla nich zachowanie work-life-balance. Są gotowi poświęcić swojej pracy około 8 godzin dziennie, ale cenią swój wolny czas i strzegą go. Szacuje się również, że osoby z pokolenia Y chcą u jednego pracodawcy być zatrudnieni przez okres około 2 lat, a później potrzebują nowych wyzwań i zmiany środowiska.

Jeszcze inaczej prezentują się oczekiwania pokolenia Z wobec pracy. Wychowani w domach, w których widzieli przykład swoich wiecznie zapracowanych rodziców, szukają oni czegoś więcej niż zaspokojenia swoich materialnych potrzeb. Motywuje ich stawianie czoła zadaniom, dynamiczne środowisko pracy oraz nowe wyzwania. Cenią sobie swobodę i możliwości, które niesie ze sobą świat online, więc przewiduje się, że większość z nich zatrudniona będzie w formie pracy zdalnej. Dzięki ich globalnemu myśleniu i podejściu do świata możliwa będzie praca dla firmy w Polsce, leżąc równocześnie pod palmami na Malediwach.

A co poza pracą i płacą?

Kolejne pokolenia przynoszą nie tylko zmiany zachowań czy obyczajów, nie wymagają tylko wzrostu płac, ale także patrzą na pewne rzeczy z innej perspektywy, co rodzi odmienne oczekiwania wobec niektórych spraw. Najmłodsze osoby na rynku pracy zaczynają zwracać uwagę na aspekty poza finansowe, tzn. na to, jaka jest firma, w której pracują, jaka panuje tam atmosfera, jakie obowiązują reguły. Według badań przeprowadzonych przez portal employerbranding.pl aż 64% biorących udział w badaniu Milenialsów wolałoby pracować w firmie, gdzie wykonywaliby ciekawe zadania, ale zarabialiby przy tym mniej, niż dostawać wyższą wypłatę wykonując nudne i odtwórcze zadania. Chcą pracować w ładnych pomieszczeniach, z ciekawymi ludźmi i czuć, że ich praca ma głębszy sens. Etyka, transparentność działań i uczciwość również stanowią ważny aspekt dla osób z najmłodszego pokolenia. Możliwość ciągłego rozwoju jest dla nich ważniejsza niż stabilność pracy, dlatego nie boją się zmian, jeśli czują, że na danym stanowisku nie mogą spełniać się w maksymalny sposób.

Uważa się, że najlepsze połączenie to korzystanie z wiedzy i doświadczenia najstarszych pokoleń oraz czerpanie z otwartości na nowości i wiedzy na temat obsługi najnowszych technologii, którą mogą poszczycić się głównie osoby młodsze. Jednak żeby pogodzić diametralnie odmienne podejście do pracy wśród różnych pokoleń, trzeba też stosować zróżnicowaną komunikację, dostosowaną do konkretnych oczekiwań. Oczywiście, pogrupowanie na konkretne pokolenia i ich nazewnictwo jest tylko pewnym schematem, uogólnieniem, które jednak w wielu przypadkach mają przełożenie na rzeczywistość.

 

Źródła:

http://www.slideshare.net/sparksandhoney/generation-z-final-june-17

http://www.slideshare.net/HavasWorldwide/the-new-dynamics-of-family

http://hatalska.com/2015/01/22/generacja-z-pokolenie-ktore-zmieni-nasz-swiat/

http://www.slideshare.net/jwtintelligence/f-external-genz041812-12653599

http://kurierplus.com/2015/04/710/millenialsi-czyli-dzieci-przelomu/

https://www.whitehouse.gov/sites/default/files/docs/millennials_report.pdf

http://hrstandard.pl/2011/02/02/4-pokolenia-pracownikow-we-wspolczesnej-organizacji/

http://employerbranding.pl/etyka-wazna-dla-najmlodszego-pokolenia-pracownikow/

Joanna Leńczuk

Joanna jako edytor Stapler.pl pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy dla Ciebie była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od content marketing przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Czytając nasze teksty masz pewność, że wkładamy w to całe swoje serce, abyś mógł dzięki naszej wiedzy rozwijać swoje kompetencje i osiągnąć sukces zawodowy.