Bystry umysł? Kilka wskazówek jak go zachować

przez Joanna Leńczuk

HYDEPARK

„W zdrowym ciele – zdrowy duch” – recepta na utrzymanie zdrowego ciała i zachowanie bystrego umysłu jest mniej więcej podobna. Musisz trenować i trzymać odpowiednią dietę. Nieważne ile masz lat, istnieją pewne proste techniki, które możesz wykorzystać, aby Twój mózg był w stanie stale budować nowe komórki i ścieżki neuronalne.

 

Poznaj 3 proste rady, które pomogą Ci skutecznie rozwijać bystrość Twojego umysłu.

Ciesz się małymi rzeczami

Możesz wierzyć lub nie, Twój mózg nie widzi różnicy pomiędzy prawdziwym postępem, a czymś, co jest przez Ciebie jedynie postrzegane jako rozwój. Lepiej, abyś cieszył się częściej z małych rzeczy, niż rzadziej, ale z dużych i tylko tych ważnych. Bez znaczenia jest waga zdarzenia. Bystry umysł wymaga jednak większej częstotliwości celebrowania. Dlatego B.J Fogg – dyrektor Stanford’s Persuasive Tech Lab radzi, aby dostrzegać i doceniać w sobie wszystkie te drobne chwile, które sprawiły, że nasza produktywność wzrosła (im wcześniej w ciągu dnia to zrobimy, tym lepiej). Na przykład, jeśli stałym elementem Twojego dnia jest ranne wstawanie i natychmiastowe ścielenie pościeli, przybij sobie metaforyczną piątkę za wykonanie zadania. Rozochocisz się do działania i poczujesz się bardziej zmotywowany na resztę dnia.

Dbaj o stretching mięśni mózgu

Rozciąganie jest ważnie, nie tylko dla ciała, ale też dla mózgu. Jak to więc zrobić? Tara Swart radzi, abyś sięgał i używał obszarów mózgu, których nie używasz często. Możesz np. uczyć się nowego języka lub wziąć dwie lub trzy lekcje nauki gry na instrumencie. Nawet żonglowanie to dobre ćwiczenie, które przyczyni się do poprawy Twoich procesów poznawczych. Mieszaj dziedziny i próbuj nowych rzeczy, zachowując bystry umysł poznasz, czym jest prawdziwe szczęście!

Nie śpij blisko urządzeń elektronicznych

Chociaż naukowcy w obszarze negatywnego wpływu urządzeń elektronicznych na pracę mózgu mają jeszcze wiele do udowodnienia, badania wykazały, żę wystawianie się na niebieskie światło bijące z małych ekraników naszych urządzeń, ma bezpośredni wpływ na zaburzenia snu. Jeśli każdej nocy, tuż przed zaśnięciem, przeglądasz swojego smartphona możesz tym utrudniać sobie zaśnięcie. Twojemu umysłowi sprawia wtedy większy problem wypłukanie szkodliwych neurotoksyn, nazwanych beta-amyloidami. Bitki tych neurotoksyn występują u osób cierpiących na demencję starczą oraz Alzheimer’a.

 

Chociaż nadal jest zbyt wcześnie, aby określić związek pomiędzy wykonywaniem pewnych czynności, a kondycją mózgu, istnieją dowody, które sugerują, że praktykowanie tych trzech krótkich technik jest mądrym posunięciem. Wypróbuj ich, jeśli zależy Ci na utrzymaniu dobrej kondycji i zachowaniu bystrego umysłu.

 

Przetłumaczono z języka angielskiego; oryginalny tytuł: ”How to Trick Your Brain Into Working Better”, inc.com

Joanna Leńczuk

Joanna jako edytor Stapler.pl pracuje nad tym, aby każda porcja wiedzy dla Ciebie była merytoryczna i praktyczna. To osoba o wielu pasjach; począwszy od content marketing przez muzykę, aż po trenowanie Krav Magi. Czytając nasze teksty masz pewność, że wkładamy w to całe swoje serce, abyś mógł dzięki naszej wiedzy rozwijać swoje kompetencje i osiągnąć sukces zawodowy.